فراخوان عمارت نوفللوشاتو با عنوان «تئاتر ۱۹»/نواب صفوی در «جمع یاران» رادیویی
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۳۶۳۸
خبرگزاری میزان- تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از اسفند ماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا طعم تلخ تعطیلی طولانی مدت را چشیده است، اتفاقی که باعث بیکاری بسیاری از هنرمندان این عرصه ضعیف هنری شد و همچنان هم گریبانگیر این هنر است. تاریخ انتشار: 13:51 - 22 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۶۸۲۴
خبرگزاری میزان - تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از اسفند ماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا طعم تلخ تعطیلی طولانی مدت را چشیده است، اتفاقی که باعث بیکاری بسیاری از هنرمندان این عرصه ضعیف هنری شد و همچنان هم گریبانگیر این هنر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همه آماده اجراهای اسفند ماه بودند اما به یکباره تمامی تماشاخانهها به علت پاندمی کرونا تعطیل شدند، در ابتدا هیچکس فکر نمیکرد که تعطیلی تئاتر به چهار ماه بینجامد اما این اتفاق افتاد تا بحران تعطیلی تماشاخانهها به مشکلات همیشگی تئاتر اضافه شود.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنیدنواب صفوی در «جمع یاران» رادیویی
مجموعه نمایشی «جمع یاران» به کارگردانی رامین پورایمان از امشب ـ شنبه ـ بیست و یکم تیرماه به روی آنتن رادیو نمایش و رادیو ایران میرود.
«جمع یاران» نوشته مهدی فراهانی به بحث استعمار نفت از سوی انگلیس و همراهی دولت وقت آن زمان میپردازد. در آن زمان مجلس شورای ملی و گروه حزب فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی دست به دست هم دادند و توانستند با هدایت آیت الله کاشانی جلوی این کار را بگیرند.
امیر فرحاننیا که در این نمایش در نقش نواب صفوی به ایفای نقش پرداخته در این زمینه گفت: نواب به نظر من جزو کسانی بود که شروع مبارزات ضد رضاخان از او شروع شد و در رأس حزب موتلفه و فدائیان اسلام قرار داشت.
وی افزود: به طور کلی در این چهار دهه و در رسانه درباره نواب زیاد شنیدهایم، اما وقتی مکث روی یک موضوع بیشتر شود طبیعتا شناخت و مطالعه نیز در پی آن میآید.
فرحاننیا تأکید کرد: در این چهار دهه خیلی دلم میخواست که بدانم چه چیزی باعث شد که نواب صفوی سرلوحه فدائیان اسلام و بسیاری از مبارزات تاریخی شود و این باعث شد که خیلی چیزها درباره او بدانم؛ البته متن نمایشنامه هم نسبتا خوب بود و باید روی اینگونه نمایشنامهها بیشتر فکر شود چرا که تاریخی و مستند است.
این بازیگر درباره حضور سایر همکارانش در این نمایش گفت: تمام دوستان من در این نمایش نقشهای پررنگ و موثری داشتند و هرکدام با دقت به ایفای نقش پرداختند.
مجموعه نمایشی پنج قسمتی «جمع یاران» به کارگردانی رامین پورایمان و با هنرمندی امیر فرحاننیا، مهدی نمینی مقدم، محمدرضاعلی، عبدالعلی کمالی، مجید همزه، عباس توفیقی، احمد لشینی، کامیار محبی، سعید سلطانی، بیوک میرزایی، مسعود زنوزیراد و تهیهکنندگی فرشاد آذرنیا، افکتوری نازنین حسنپور و صدابرداری مجید آیینه امشب شنبه (بیست و یکم تیر ماه) ساعت ۲۳:۴۵ از رادیو نمایش و ۲۲ و ۳۰ از رادیو ایران پخش میشود.
اجرای «باب اسفنجی کرگدن» در تئاتر مستقل آغاز میشود
همزمان با آغاز پیشفروش بلیت از چهاردهم تیر، «باب اسفنجی کرگدن» ویژه گروه سنی نوجوان و جوان به جمع اجراهای مجموعه تئاتر مستقل تهران پیوست.
«باب اسفنجی کرگدن»، تازهترین تولید گروه نمایش «بچههای شاهکار» از ۲۲ تا ۲۷ تیر ساعت ۱۹:۳۰ در تئاتر مستقل تهران به صحنه میرود.
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سامی صالحی ثابت تازهترین تولید «بچه های شاهکار» است که برای گروه سنی نوجوان و جوان و در مدت زمان محدود (شش روز) به اجرا در میآید.
در خلاصه نمایش آمده است: عدهای نوجوان و جوان گوشهای از شهر، یک بازی نمایشی ترتیب دادهاند. بازی آنها تلفیقی از نمایشنامه «کرگدن» نوشته اوژن یونسکو و انیمیشن «باب اسفنجی» است: در دنیای ز یر آب، بنا به دلیلی نامعلوم، همه از جمله دوستان و آشنایان باب اسفنجی یکی یکی تبدیل به کرگدن میشوند. هیچ کاری از دست باب اسفنجی ساخته نیست. او نه تنها نمیتواند دوستانش را از «تبدیل شدن» منصرف کند که مورد تمسخر و استهزاء آنها هم قرار میگیرد. همه باب اسفنجی را سرزنش میکنند که چرا به کرگدن تبدیل نمیشود. در انتهای نمایش باب اسفنجی...
هادی صالحی ثابت، صبا مرادیان، هلیا حسن زاده، مینو سادات متقی، مانا مکری، نگار حمزه پور، بهار عفت منش، سارینا بنیانی، رادمان منفرد، مهرداد امانی، امیرپاشا عبدی، علیرضا خدابخش در نمایش به ایفای نقش میپردازند.
همچنین عوامل نمایش عبارتند از: نویسنده و کارگردان، سامی صالحی ثابت؛ دستیاران کارگردان، مینو سادات متقی، رادمان منفرد و علیرضا خدابخش؛ طراح نور، علی جمالی؛ طراح پوستر، رامین غلامی برجی؛ طراحی لباس، صحنه، موسیقی و تبلیغات، گروه بچههای شاهکار؛ عکاس، بردیا حقی؛ طراح تیزر، مریم خدابخش؛ روابط عمومی و تبلیغات مجازی، روژین ستاری.
پیشفروش بلیت این نمایش از امروز شنبه چهاردهم تیر در سایت تیوال آغاز شده است.
لازم به اشاره است که هماکنون نمایشهای «است» به کارگردانی پرنیا شمس و «یازده جریحه روح» کاری از فرزاد امینی به ترتیب در ساعتهای ۱۹ و ۲۱ در «تئاتر مستقل تهران» به صحنه میروند.
نمایشنامه «چشمهایم برای تو» منتشر شد
نمایشنامه «چشمهایم برای تو» نوشته اردشیر عابدی توسط انتشارات خط هشت در اردبیل منتشر شد.
کتاب نمایشنامه «چشمهایم برای تو» نوشته اردشیر عابدی از هنرمندان و نمایشنامه نویسان استان اردبیل به همت اداره حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اردبیل و توسط انتشارات خط هشت منتشر و راهی بازار کتاب شد. این کتاب در قطع رقعی و در ۳۰ صفحه به قیمت ۱۰۰ هزار ریال چاپ و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: جانبازی روشندل همسری انتخاب کرده که نمونه زنی مومنه، با کمال ... حال درپی فرافکنی واقعیتهایی در زندگیشان هست و دافعه ایی و.
اردشیر عابدی از جمله هنرمندان و نمایشنامه نویسان اردبیلی است که در حوزه نمایش بویژه تولید متون نمایشی، آثار ارزشمندی رابه نگارش درآورده که در جشنوارهها و رویدادهای تئاتری کشور، حضوری موفق و تاثیرگذار داشته است. وی متولد ۱۳۴۹ اردبیل است و تئاتر را به طور جدی از سال ۱۳۶۱ آغاز کرده و به عنوان بازیگر، کارگردان، نویسنده وعوامل اجرایی در نمایشهای مختلف که در اردبیل و شهرهای مختلف ایران اسامی اجرا شده است، حضور داشته است.
تشریفات، افسانه قاورد، جوجی خان، بیزیم سلمانیده، راز عطش، افسانه قاورد، دندان مرده، عزیزم ستاره، در باغ شازده، ساعت ۵، خواستن، شکوفههای پژمرده، آوای مهر، اژدها چهرک، دستهزار غریب، پرده سوم و مرگ یزدگرد؛ عناوین آثاری است که این هنرمند اردبیلی به عنوان نویسنده، بازیگر، کارگردان وعوامل فنی در تولید و اجرای آنها سهیم بوده است. وی همچنین در مجموعههای تولید شده درصداو سیمای مرکز اردبیل به عنوان بازیگر حضور داشته است.
اردشیر عابدی در دورههای مختلف جشنواره تئاتر استانی، منطقهای و ملی و بین المللی حضور داشته و جوایز و رتبههای ارزشمندی را از این رویدادهای تئاتری کسب کرده است. نمایشنامه «تولد دوباره یک لاله» از این نویسنده اردبیلی در کتاب «الفتا» مجموعه نمایشنامههای برگزیده نویسندگان استان اردبیل» توسط انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسیده است. در سال ۹۸ هم نمایشنامه «عزیزم ستاره» از این نویسنده اردبیل شامل دو نمایشنامه «عزیزم ستاره» و «فردایی دیگر» توسط انتشارات جنت سرا در اردبیل منتشر شده است.
اعضای هیئت داوران مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان معرفی شدند
هیئت داوران نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر معرفی شدند.
با پایان یافتن مهلت تمدید شده فراخوان نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و انجام امور دبیرخانهای آثار رسیده با روش اعمال کدگذاری متقاضیان شرکت در مسابقه، آثار رسیده و رسانههای شرکتکننده، اسامی هیئت داوران این دوره اعلام شد.
بر همین اساس، یونس شکرخواه (روزنامهنگار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، مهناز رونقی (روزنامهنگار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی) و امیر روشن (ناشر، عضو جامعه مدیران مسئول مطبوعات و معاون ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو - ایران) با همراهی سیفالله صمدیان (عکاس، مستندساز و دبیر جشن سالیانه تصویر سال) به عنوان مشاور عالی هیأت داوران در بخش عکس، کار داوری آثار این دوره را از ۲۱ تیر آغاز کردند.
پس از پایان فرایند داوری، انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران با معرفی نامزدهای بخشهای هفتگانه (گزارش، گفتوگو، نقد، مقاله، ترجمه، یادداشت و عکس) نسبت به نحوه برگزاری آئین پایانی این رویداد اطلاعرسانی خواهد کرد.
فراخوان عمارت نوفللوشاتو با عنوان «تئاتر ۱۹»
عمارت نوفللوشاتو برای اجرای تئاترهایی متناسب با عصر فاصلهگذاری اجتماعی در زمانه شیوع کرونا، فراخوانی با عنوان «تئاتر ۱۹» منتشر کرد.
آغاز فصل جدید فعالیتهای عمارت نوفل لوشاتو، همچون دیگر مجموعههای نمایشی زیر سایه کرونا قرار گرفته است. ویروسی که تمامی ارکان زیست آدمی را در سرتاسر جهان دستخوش تغییراتی اساسی کرده و پیشبینی میشود تا مدتها آثارش را باقی خواهد گذاشت. به همین منظور، عمارت نوفللوشاتو، اقدام به تدوین و انتشار فراخوانی متفاوت از سالهای پیشین و متناسب با مقتضیات عصر فاصلهگذاری اجتماعی کرده است.
این فراخوان شامل بخشهای تئاتر صحنهای، مونولوگ، دیگرگونههای اجرایی و پژوهش خواهد بود که مرحله نخست آن به پذیرش ایده در بخش «دیگرگونههای اجرایی» اختصاص دارد.
در هفتههای آتی، فراخوان بخشهای دیگر هم منتشر خواهد شد.
متن این فراخوان به شرح زیر است:
مقدمه:
شاید روزگاری گمان نمیرفت که موجودی ریز و نادیدنی با چشم مسلح، بدین سان نظم جهان نوین را بهم بریزد و فعالیتهای بشر معاصر را در عصر سرعت متوقف کند. اما این اتفاق با شیوع بیماری جدیدی بهنام کرونا رخ داده و هنوز ادامه دارد. شاید اکنون مهمترین وظیفه بشر این باشد که این چالش جهانی را به فرصت تبدیل کرده و با اندیشه و خردورزی از سد آن بگذرد.
میدانیم حیات تئاتر بهعنوان یک پدیده اجتماعی، به شدت تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس قرار است. ماههاست این بیماری، اجتماعاتی مانند تماشای تئاتر را تعطیل کرده و به نظر میرسد تا مدتها عواقب آن و ترس از گردهمآیی باقی بماند. بنابراین وقت آن است که جامعه تئاتری مثل جوامع دیگر بشری راهی برای زیست در این شرایط پیدا کند. مجموعه نوفللوشاتو در آغازی دوباره پس از تعطیلات طولانیمدت و اجباریاش، بنا دارد فراخوانی متفاوت با سنوات گذشته تنطیم کرده و تمامی هنرمندان عرصه تئاتر را دعوت به همکاری کند.
این فراخوان در چند مرحله و در بخشهای متنوع و مختلف (همچون تئاتر صحنهای، مونولوگ، دیگرگونههای اجرایی، پژوهش) تدوین و برای فعالان عرصه تئاتر منتشر میشود که اولین مرحله از این پروسه چند ماهه به بخش دیگرگونههای اجرایی اختصاص دارد.
تعریف دیگرگونههای اجرایی:
دیگرگونههای اجرایی که میتوان آنها را نامتعارف یا محیطی هم توصیف کرد، خارج از سالنهای نمایشی و در محیط عمارت نمایشی نوفللوشاتو اجرا میشوند.
مدت زمان اجرای آثار این بخش حداکثر ۴۵ دقیقه است و اولویت انتخاب با آثاری است که به موضوع «معضلات زیستی بشر» پرداخته و از نظر «فاصلهگذاری» و «حفظ سلامت»، ایمنتر باشند.
مراحل انتخاب آثار:
الف) پر کردن فرم ثبتنام که شامل مشخصات اثر، مشخصات کارگردان، طرح و شیوه اجرایی و ارسال آن به آدرس ایمیل nofeltheater19@Gmail.com است.
ب) در صورت پذیرفته شدن طرح و شیوه اجرایی، از کارگردان دعوت میشود تا در جلسهای حضوری به تشریح شیوههای کاربردی ایده خود برای هیات انتخاب آثار بپردازد.
ج) نام آثاری که مرحله دوم را گذارندهاند، بعد از بازبینی نهایی و در صورت پذیرفته شدن، در جدول اجرا قرار میگیرد تا با حمایت عمارت نوفللوشاتو و بدون پرداخت هیچگونه هزینهای، اجرای خود را در این مجموعه نمایشی آغاز کنند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار تئاتر دیگرگونه های اجرایی عمارت نوفل لوشاتو انجمن منتقدان استان اردبیل تئاتر مستقل باب اسفنجی نواب صفوی جمع یاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۳۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسانها بدون ترس
به گزارش خبرنگار مهر، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایشهایی رادیویی که در فعالیتهای رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذار ادبیات و ادبیات نمایشی جهان میرود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارائه میدهد، به سراغ رمان «بیلی بتگیت» ادگار لارنس دکتروف نویسنده آمریکایی رفته است.
«بیلی بتگیت» که روایتگر ورود پسری ۱۵ ساله به یک باند تبهکاری است، برنده جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا و جایزه پن/ فاکنر برای داستان و همچنین کاندیدای دریافت جایزه ادبی پولیتزر شده است.
در سال ۱۹۹۱ و با کارگردانی رابرت بنتون فیلمی با اقتباس از رمان «بیلی بتگیت» ساخته و اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون داستین هافمن، نیکول کیدمن، استیون هیل، استیو بوشمی و بروس ویلیس به ایفای نقش پرداختند.
ایوب آقاخانی علاوه بر کارگردانی، اقتباس و تنظیم برای رادیوی نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» را بر اساس رمان دکتروف و با ترجمه احسان برکت بر عهده داشته است.
بازیگران حاضر در قسمت سوم این نمایش رادیویی به ترتیب ایفای نقش عبارتند از شیرین بیده در نقش بیلی بتگیت، پریسا مقتدی در نقش لولا، بابک داداشپور در نقش ایروینگ، احمد لشینی در نقش شولتز، اکبر مولایی در نقش برمن، محمد شریفیمقدم در نقش میکی.
فرشاد آذرنیا افکتور، رضا طاهری صدابردار، شهلا نیساری تهیهکننده، دیگر عوامل نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» هستند.
در سومین قسمت نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» با مدتزمان ۱۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه، بیلی برای لولا از کشتهشدن مامور آتشنشانی توسط شولتز میگوید و تاکید میکند که شولتز از کشتن آدمها هراسی ندارد و به راحتی درباره قتلهای خود حرف میزند. لولا از بیلی میپرسد که آیا به کسی آنقدر علاقهمند شده است که سرنوشت او برایش مهم شده باشد و بیلی از ربکا نام میبرد. لولا میگوید که دلبستن زیادی به دیگری اشتباه است زیرا از دید لولا زندگی یک معامله است.
بیلی در یک مهمانی پی میبرد که شولتز به لولا علاقهمند شده است. لولا در هنگام شام شروع به یاد دادن آداب غذاخوردن به شولتز میکند و شولتز به خاطر علاقهای که به لولا دارد بدون هیچ ناراحتی حرفهای او را میپذیرد.
شولتز به یک بانک مراجعه میکند و به بیلی میگوید که نزد رییس بانک برود و به او بگوید که شولتز قصد دارد در حساب بانکی خود مقدار زیادی پول واریز کند. شولتز قصد دارد بانک را در اختیار خود بگیرد. شولتز معتقد است دنیا باید منتظر کسی باشد که پول دستاش است.
با هم سومین قسمت از نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» را بشنویم.
کد خبر 6095196 فریبرز دارایی